Eole Air Passion

Annexe I : [PART FCL] - Licences du Personnel Navigant

Annexe I : [PART FCL] : Licences du Personnel Navigant

Sous-partie I : Qualifications Additionnelles

FCL.800 Qualification de vol acrobatique

Voir règlement.

FCL.805 Qualifications pour le remorquage de planeurs et le remorquage de banderoles

Voir règlement.

FCL.810 Qualification de vol de nuit

(a) Avions, TMG, dirigeables.

  1. Les candidats devront avoir suivi un cours de formation dans un délai maximal de six mois auprès d’un DTO ou d’un ATO pour exercer les privilèges d’une LAPL ou d’une PPL pour les avions, les TMG ou les dirigeables en conditions VFR de nuit. Le cours devra inclure :
    1. une instruction théorique
    2. au moins 5 heures de vol de nuit dans la catégorie appropriée d’aéronef, dont au moins 3 heures d'instruction en double commande, incluant au moins 1 heure de navigation en campagne avec au minimum 1 vol en campagne en double commande d'au moins 50 km (27 Nm), ainsi que 5 décollages en solo et 5 atterrissages avec arrêt complet en solo.
  2. Avant d'effectuer la formation de nuit, les titulaires d'une LAPL devront avoir effectué la formation de base au vol aux instruments nécessaire pour la délivrance d'une PPL.
  3. Lorsque des candidats sont titulaires tant d'une qualification de classe d'avion monomoteur à pistons (terre) que d'une qualification de TMG, ils peuvent remplir les exigences du point 1) dans l'une des classes ou les deux.
  4. Les candidats à une qualification de vol de nuit sur avions ou TMG conformément au présent point recevront l’intégralité des crédits correspondant aux exigences des points 1) et 2) s’ils sont titulaires d’une qualification de vol de nuit sur TMG conformément au paragraphe SFCL.210 de l’annexe III (partie SFCL) du règlement d’exécution (UE) 2018/1976 de la Commission, ou s’ils ont satisfait à toutes les exigences pour la délivrance de cette qualification.

AMC1 FCL.810(a) Night rating

AEROPLANE NIGHT RATING COURSE

  1. The aim of the course is to qualify holders of Part-FCL licences with privileges to fly aeroplanes or TMGs to exercise their privileges at night.
  2. The ATO or DTO should issue a certificate of satisfactory completion of the instruction that can be used for licence endorsement.
  3. Theoretical knowledge : The theoretical knowledge syllabus should cover the revision or explanation of :
    1. night VMC minima
    2. rules about airspace control at night and facilities available
    3. rules about aerodrome ground, runway, and obstruction lighting
    4. aircraft navigation lights and collision avoidance rules
    5. physiological aspects of night vision and orientation
    6. dangers of disorientation at night
    7. dangers of weather deterioration at night
    8. instrument systems or functions and errors
    9. instrument lighting and emergency cockpit lighting systems
    10. map marking for use under cockpit lighting
    11. practical navigation principles
    12. radio navigation principles
    13. planning and use of safety altitude, and
    14. danger from icing conditions, as well as from avoidance and escape manoeuvres.
  4. Flying training : The exercises of the night rating flight syllabus should be repeated as necessary until the student achieves a safe and competent standard.
    1. In all cases, exercises 4 to 7 of the night rating flight syllabus should be completed in an aeroplane or TMG.
    2. For exercises 1 to 3, up to 50 % of the required flight training may be completed in an FSTD(A). However, each item of exercises 1 to 3 should be completed in an aeroplane or TMG in flight.
    3. Starred items (*) should be completed in simulated IMC and may be completed in daylight.
    4. The flying exercises should comprise :
      1. exercise 1 :
        1. revise basic manoeuvres when flying by sole reference to instruments (*)
        2. explain and demonstrate transition from visual flight to instrument flight (*), and
        3. explain and revise recovery from unusual attitudes by sole reference to instruments (*)
      2. exercise 2 :
        1. explain and demonstrate the use of radio navigation aids when flying by sole reference to instruments, to include position finding and tracking (*)
      3. exercise 3 :
        1. explain and demonstrate the use of radar assistance (*)
      4. exercise 4 :
        1. explain and demonstrate night take-off techniques
        2. explain and demonstrate night circuit techniques
        3. explain and demonstrate night approaches with or without visual approach aids, and
        4. practise take-offs, circuits, as well as approaches and landings
      5. exercise 5 : explain and demonstrate night emergency procedures including :
        1. simulated engine failure (to be terminated with recovery at a safe altitude)
        2. simulated engine failure at various phases of flight
        3. simulated inadvertent entry to IMC (not on base leg or final approach)
        4. internal and external lighting failure, and
        5. other malfunctions and emergency procedures, as required by the AFM
      6. exercise 6 :
        1. solo night circuits, and
      7. exercise 7 :
        1. eexplain and demonstrate night cross-country techniques, and
        2. practise night cross-country dual flight and optionally supervised solo to a satisfactory standard.

FCL.815 Qualification de vol en montagne

Voir règlement.

FCL.820 Qualification pour les essais en vol

Voir règlement.

FCL.835 Qualification de base pour le vol aux instruments (BIR)

Voir règlement.