Regulation (EU) No 923/2012 SERA : Standardised European Rules of the Air
Revision from December
2024
- EUROPA.EU
- EASA :
- FRANCE :
SECTION 5 VMC Visual Meteorological Conditions, VFR Visual Flight Rules, Special VFR and IFR
Instrument Flight Rules
SERA.5001 VMC visibility and distance from cloud minima - Regulation (EU)
No
2016/1185
VMC visibility and distance from cloud minima are contained in Table S5-1.
Altitude band |
Airspace class |
Flight visibility |
Distance from cloud |
At and above 3 050 m (10 000 ft) AMSL |
A (**) B C D E F G |
8 km |
1 500 m horizontally 300 m (1 000 ft) vertically |
Below 3 050 m (10 000 ft) AMSL and above 900 m (3 000 ft) AMSL, or above 300 m (1
000 ft) above terrain, whichever is the higher
|
A (**) B C D E F G |
5 km |
1 500 m horizontally 300 m (1 000 ft) vertically |
At and below 900 m (3 000 ft) AMSL, or 300 m (1 000 ft) above terrain,
whichever is the higher
|
A (**) B C D E |
5 km |
1 500 m horizontally 300 m (1 000 ft) vertically |
F G |
5 km (***) |
Clear of cloud and with the surface in sight |
(*) When the height of the transition altitude is lower than 3 050 m (10 000 ft) AMSL, FL 100
shall be used in lieu of 10 000 ft.
(**) The VMC minima in Class A airspace are included for guidance to pilots and do not imply
acceptance of VFR flights in Class A airspace.
(***) When so prescribed by the competent authority:
- flight visibilities reduced to not less than 1 500 m may be permitted for flights operating:
- at speeds of 140 kts IAS or less to give adequate opportunity to observe other
traffic or any obstacles in time to avoid collision; or
- in circumstances in which the probability of encounters with other traffic would
normally be low, e.g. in areas of low volume traffic and for aerial work at low
levels;
- helicopters may be permitted to operate in less than 1 500 m but not less than 800 m flight
visibility, if manoeuvred at a speed that will give adequate opportunity to observe other
traffic or any obstacles in time to avoid collision.
FRA.5001 (***)
Mise en œuvre
- En espace aérien non contrôlé, sous la surface définie par le plus haut des deux niveaux
suivants : 900 mètres (3 000 pieds) au-dessus du niveau moyen de la mer ou 300
mètres (1 000 pieds) au-dessus de la surface, la visibilité en vol requise pour
les aéronefs autres que les hélicoptères est :
- 5 000 mètres, ou
- 1 500 mètres, si la vitesse indiquée est inférieure ou égale à 140 noeuds.
Les aéronefs qui pour des raisons techniques ou de qualité de vol ne permettent pas
le
maintien d’une vitesse indiquée inférieure ou égale à 140 noeuds peuvent, sous
réserve
d’évoluer à une distance de 15 km au moins des aérodromes ouverts à la circulation
aérienne publique et des aérodromes réservés à l’usage des administrations et de
l’Etat,
sauf pour les besoins des arrivées et des départs, être exploités avec une
visibilité
en vol équivalente à la distance qu’ils parcourent en 30 secondes de vol.
- En espace aérien non contrôlé, sous la surface définie par le plus haut des deux niveaux
suivants : 900 mètres (3 000 pieds) au-dessus du niveau moyen de la mer ou 300 mètres (1
000 pieds) au-dessus de la surface, la visibilité en vol requise pour les hélicoptères
est :
5 000 mètres, si la vitesse indiquée est supérieure à 140 nœuds ;
1 500 mètres, si la vitesse indiquée est supérieure à 50 nœuds et inférieure ou
égale à 140 nœuds ;
800 mètres, si la vitesse indiquée est inférieure ou égale à 50 nœuds.
Recommandation FR (SERA.5001)
Pour tous les types d’aéronefs, ces valeurs de vitesse, à adopter en fonction de la
visibilité, doivent être considérées comme des maximums et ne devraient pas être
utilisées en toutes circonstances. Des éléments tels que les conditions locales, le
nombre et l’expérience des pilotes à bord devraient être pris en compte. Il est
généralement considéré que le maintien d’une visibilité au moins équivalente à la
distance parcourue en trente secondes de vol permet à un pilote d’assurer la prévention
des collisions.
SERA.5005 Visual flight rules - Regulation (EU) No 2024/404
- Except when operating as a special VFR flight, VFR flights shall be conducted so that the
aircraft is flown in conditions of visibility and distance from clouds equal to or greater
than those specified in Table S5-1.
- Except when a special VFR clearance is obtained from an air traffic control unit, VFR
flights shall not take off or land at an aerodrome within a control zone, or enter the
aerodrome traffic zone or aerodrome traffic circuit when the reported meteorological
conditions at that aerodrome are below the following minima:
[applicable until 30 April 2025 – Regulation (EU) 2016/1185]
Except when a clearance is obtained from an air traffic control
unit, VFR flights shall not take off or land at an aerodrome within a control zone, or
enter the aerodrome traffic zone or aerodrome traffic circuit, when the reported meteorological
conditions at that aerodrome are below the following minima:
[applicable from 1 May 2025 – Regulation (EU) 2024/404]
- the ceiling is less than 450 m (1 500 ft); or
- the ground visibility is less than 5 km.
- When so prescribed by the competent authority, VFR flights at night may be
permitted under
the following conditions:
- if leaving the vicinity of an aerodrome, a flight plan shall be
submitted in accordance with SERA.4001(b)(6);
- flights shall establish and maintain two-way radio communication on the appropriate
ATS communication channel, when available;
- the VMC visibility and distance from cloud minima as specified in Table S5-1 shall
apply except that:
- the ceiling shall not be less than 450 m (1 500 ft);
- the reduced flight visibility provisions specified in Table S5-1(a) and (b)
shall not apply;
- in airspace classes B, C, D, E, F and G, at and below 900 m (3 000 ft) AMSL
or 300 m (1 000 ft) above terrain, whichever is the higher, the pilot shall
maintain continuous sight of the surface; and
- [Deleted.]
- for mountainous area, higher VMC visibility and distance from cloud minima
may be prescribed by the competent authority;
- [Deleted.]
- except when necessary for take-off or landing, or except when specifically
authorised by the competent authority, a VFR flight at night shall be flown at a
level which is not below the minimum flight altitude established by the State whose
territory is overflown, or, where no such minimum flight altitude has been
established:
- over high terrain or in mountainous areas, at a level which is at least 600
m (2 000 ft) above the highest obstacle located within 8 km of the estimated
position of the aircraft;
- elsewhere than as specified in i), at a level which is at least 300 m (1 000
ft) above the highest obstacle located within 8 km of the estimated position
of the aircraft.
- VFR flights shall not be operated:
- at transonic and supersonic speeds unless authorised by the competent authority;
- above FL 195. Exceptions to this requirement are the following:
- an airspace reservation has been established, where practical, by the Member
States, in which VFR flights may be allowed; or
- airspace up to and including flight level 285, when VFR traffic in that
airspace has been authorised by the responsible ATS unit in accordance with
the authorisation procedures established by the Member States and published
in the relevant aeronautical information publication.
- Authorisation for VFR flights to operate above FL 285 shall not be granted where a vertical
separation minimum of 300 m (1 000 ft) is applied above FL 290.
- Except when necessary for take-off or landing, or except by permission from the competent
authority, a VFR flight shall not be flown
- over the congested areas of cities, towns or settlements or over an open-air
assembly of persons at a height less than 300 m (1 000 ft) above the highest
obstacle within a radius of 600 m from the aircraft;
- elsewhere than as specified in (1), at a height less than 150 m (500 ft) above the
ground or water, or 150 m (500 ft) above the highest obstacle within a radius of 150
m (500 ft) from the aircraft.
- Except where otherwise indicated in air traffic control clearances or specified by the
competent authority, VFR flights in level cruising flight when operated above 900 m (3000
ft) from the ground or water, or a higher datum as specified by the competent authority,
shall be conducted at a cruising level appropriate to the track as specified in the table of
cruising levels in Appendix 3.
- VFR flights shall comply with the provisions of Section 8:
- when operated within Classes B, C and D airspace;
- when forming part of aerodrome traffic at controlled aerodromes; or
- when operated as special VFR flights..
- A VFR flight operating within or into areas or along routes designated by the competent
authority, in accordance with SERA.4001(b)(3) or (4), shall maintain continuous air-ground
voice communication watch on the appropriate communication channel of, and report its
position as necessary to, the air traffic services unit providing flight information
service..
- An aircraft operated in accordance with the visual flight rules which wishes to change to
compliance with the instrument flight rules shall:
- if a flight plan was submitted, communicate the necessary changes to be effected to
its current flight plan; or
- as required by SERA.4001(b), submit a flight plan to the appropriate air traffic
services unit as soon as practicable and obtain a clearance prior to proceeding IFR
when in controlled airspace.
GM1 SERA.5005(c)(3)(iii) Visual flight rules - ED
Decision
2016/023/R
NIGHT VFR ON TOP
When flying in airspace classes B, C, D, E, F, or G, more than 900 m (3 000 ft) above mean
sea level (MSL) or 300 m (1 000 ft) above terrain, whichever is higher, the pilot may elect
to fly above a cloud layer (VFR on top). When making the decision on whether to fly above or
below a cloud at night, consideration should be given at least but not limited to the
following:
- The likelihood of weather at destination allowing a descent in visual conditions;
- Lighting conditions below and above the cloud layer;
- The likelihood of the cloud base descending, if flight below cloud is chosen, thus
resulting in terrain clearance being lost;
- The possibility of flight above the cloud leading to flight between converging cloud
layers;
- The possibility of successfully turning back and returning to an area where continuous
sight of surface can be maintained; and
- The possibilities for the pilot to establish their location at any point of the route to
be flown, taking into consideration also the terrain elevation and geographical and
man-made obstacles.
AMC1 SERA.5005(f) Visual flight rules - ED Decision
2013/013/R
VFR MINIMUM HEIGHTS — PERMISSION FROM THE COMPETENT AUTHORITY
The competent authority should specify the conditions under which the permission is or may be
granted, including the minimum heights above the terrain, water or the highest obstacle
within a radius of 150 m (500 ft) from an aircraft practising forced landings, a balloon or
an aircraft executing ridge or hill soaring.
GM1 SERA.5005(f) Visual flight rules - ED Decision 2013/013/R
VFR MINIMUM HEIGHTS — PERMISSION FROM THE COMPETENT AUTHORITY
Subject to an appropriate safety assessment, permission from the competent authority may also
be granted for cases like:
- aircraft operating in accordance with the procedure promulgated for the notified route
being flown;
- helicopters operating at a height that will permit, in the event of an emergency
arising, a landing to be made without undue hazard to persons or property on the
surface;
- aircraft picking up or dropping tow ropes, banners or similar articles at an
aerodrome;
- any other flights not specified above, where specific exemption is required to
accomplish a specific task.
FRA.5005 b)
Disposition supplémentaire
Une clairance VFR spécial est nécessaire pour pénétrer ou évoluer dans une zone de
contrôle, quand le pilote estime que les conditions météorologiques de vol à vue
ne sont pas réunies ou ne vont plus l’être.
FRA.5005 c)
Mise en œuvre
Les vols VFR de nuit sont autorisés dans les conditions définies par les dispositions
SERA.5005 c) et FRA.5005 c).
Dans le contexte du paragraphe SERA.5005 c), un vol est considéré comme évoluant aux
abords d’un aérodrome s’il est effectué :
- à l’intérieur des limites latérales d’une zone de contrôle (CTR) et éventuellement
dans un volume défini localement dans les limites d’une TMA jointive et porté à
la connaissance des usagers par la voie de l’information aéronautique, ou
- en l’absence de zone de contrôle :
- à l’intérieur d’une une zone réglementée établie dans le but de protéger la
circulation d’aérodrome de l’aérodrome auquel elle est associée, ou
- à une distance de l’aérodrome inférieure à 12 kilomètres (6,5 milles marins)
de l’aérodrome.
FRA.5005 c) 5)
Mise en œuvre
En application de la disposition SERA.5005 c) 5), le niveau minimal pour un vol VFR de nuit
effectué hors itinéraire publié, au-delà des abords d'un aérodrome, est, pour les aéronefs
autres que les hélicoptères, fixé à :
- au-dessus de régions accidentées ou montagneuses, 600 mètres (2 000 pieds) au-dessus de
l'obstacle le plus élevé situé dans un rayon de 8 km autour de la position estimée de
l'aéronef ;
- ailleurs que dans les régions spécifiées au i), 450 mètres (1 500 pieds) au-dessus de
l'obstacle le plus élevé situé dans un rayon de 8 km autour de la position estimée de
l'aéronef.
Dans le cas de vols de ballons, l'obstacle à considérer est le plus élevé situé dans un rayon
équivalent à la distance parcourue en 10 mn de vol autour de la position estimée de
l'aéronef.
Le niveau minimal pour le vol VFR de nuit en hélicoptère effectué hors itinéraire publié est
fixé à 300 mètres (1 000 pieds) au-dessus de l'obstacle le plus élevé dans un rayon
équivalent à une minute de vol autour de la position estimée de l'aéronef.
Excepté lorsqu'il suit un itinéraire spécifiant une altitude de vol, le pilote est
responsable du franchissement des obstacles.
FRA.5005 c) 5) bis
Disposition supplémentaire
Un vol VFR de nuit en avion est effectué au départ et à destination d'aérodromes homologués
au sens de l'arrêté relatif aux conditions d'homologation et aux procédures d'exploitation
des aérodromes. Les aérodromes homologués et le cas échéant, les consignes à respecter sont
portés à la connaissance des usagers par la voie de l'information aéronautique. Un aérodrome
homologué avec limitations est réservé aux seuls pilotes autorisés par le directeur de la
sécurité de l'aviation civile territorialement compétent ou son représentant ; ces pilotes
prennent alors connaissance des consignes locales fixant les règles particulières
d'utilisation de cet aérodrome.
Les vols d'hélicoptères en VFR de nuit sont effectués au départ ou à destination :
- d'aérodromes utilisables de nuit ;
- d'hélisurfaces sur lesquelles l'exploitant d'hélicoptère s'est assuré qu'il peut
effectuer son vol en sécurité.
Par dérogation au paragraphe précédent, l'autorité compétente pour la surveillance de
l'aérodrome peut autoriser un exploitant d'hélicoptères à effectuer des vols de nuit en
régime de vol à vue, au départ ou à destination d'un aérodrome dont la décision
d'homologation ou, respectivement, le certificat, ne permettent pas de l'utiliser ou,
respectivement, de l'exploiter de nuit, lorsqu'ils sont nécessaires au service médical
d'urgence par hélicoptère ou à la conduite d'opérations de recherche et sauvetage ou
d'évacuation relevant de la circulation aérienne générale
Cette autorisation est délivrée après que l'exploitant d'hélicoptères a obtenu l'accord de
l'exploitant de l'aérodrome considéré si l'autorité compétente désignée ci-dessus accepte
les mesures prises par l'exploitant d'hélicoptères pour utiliser l'aérodrome dans les
conditions mentionnées au paragraphe précédent. L'autorisation peut être assortie de
conditions portant sur l'utilisation de l'aérodrome considéré.
FRA.5005 c) 5) ter
Disposition supplémentaire
Des itinéraires VFR de nuit peuvent être publiés dans les espaces aériens de classe B, C ou
D. Un vol VFR de nuit contrôlé peut être effectué hors itinéraires, sur demande du pilote et
acceptation de l'organisme de contrôle.
Dans les espaces aériens de classe E ou G, des itinéraires VFR de nuit peuvent être publiés.
Leur suivi est obligatoire, lorsqu'ils sont définis en dérogation à une règle particulière
d'application générale comme celle relative aux hauteurs minimales de survol ; il est
recommandé dans les autres cas. Le caractère obligatoire ou recommandé de l'itinéraire est
porté à la connaissance des usagers par la voie de l'information aéronautique.
FRA.5005 d)
Mise en œuvre
Mise en oeuvre
Les vols VFR à des vitesses transsoniques et supersoniques ne sont pas autorisés.
FRA.5005 f) 1)
Mise en œuvre
- Les hauteurs minimales de survol des agglomérations définies dans l’arrêté
du 10 octobre 1957 relatif au survol des agglomérations et des rassemblements
de personnes ou d’animaux s’appliquent.
- Les aéronefs qui circulent sans personne à bord peuvent évoluer en delà de
la hauteur minimale fixée au SERA.5005 f) 1).
FRA.5005 f) 2)
Mise en œuvre
- Les aéronefs qui circulent sans personne à bord, les planeurs effectuant
des vols de pente, les ballons et les planeurs ultralégers peuvent évoluer
à une hauteur inférieure à la hauteur minimale fixée par les dispositions
de SERA.5005 f) 2) sous réserve de n’entraîner aucun risque pour les
personnes ou les biens à la surface.
- Dans le cadre d'un vol d'instruction, la hauteur minimale fixée par les
dispositions de SERA 5005 f) 2) est abaissée à 50 m (150 ft) pour les
entraînements aux atterrissages forcés.
- Les aéronefs habités mentionnés au i) et ii) maintiennent en permanence une
distance de 150 m par rapport à toute personne, tout véhicule, tout navire à
la surface et tout obstacle artificiel.
Note 1. — La définition des planeurs ultralégers (PUL) ainsi que leurs
règles d’utilisation sont fixées par l’arrêté du 7 octobre 1985 relatif à
l’utilisation des planeurs ultralégers
Note 2. — Voir aussi SERA.3105.
Note 3. — Un arrêté interministériel et un arrêté du ministre chargé
de l’aviation civile fixent, respectivement, les règles d’utilisation de l’espace
aérien par les aéronefs qui circulent sans personne à bord et leurs conditions
d’exploitation.
Note 4. — Les expressions « au-dessus du sol ou de l’eau » et
« au-dessus de la surface » sont équivalentes.
FRA.5005 i)
Mise en œuvre
Les régions à l’intérieur ou à destination desquelles et les routes le long desquelles
un vol VFR garde une écoute permanente des communications vocales air-sol sont publiées
dans la publication d’information aéronautique.
FRA.5006 Itinéraires obligatoires
Disposition supplémentaire
Lorsque les caractéristiques propres à certaines régions le justifient pour assurer
la sécurité des vols ou afin de faciliter la fourniture du service d’alerte, des
itinéraires obligatoires peuvent être établis par décision du ministre chargé de
l’aviation civile. Ces itinéraires sont portés à la connaissance des usagers de
l’espace aériens par la voie de l’information aéronautique.
SERA.5010 Special VFR in control zones - Regulation (EU) No
2024/404
Special VFR flights may be authorised to operate within a control zone, subject to an ATC
clearance. Except when permitted by the competent authority for helicopters in special cases
such as, but not limited to, police, medical, search and rescue operations and fire-fighting
flights, the following additional conditions shall be applied:
[applicable until 30 April 2025 – Regulation (EU) 2016/1185]
Special VFR flights may be authorised to operate within a control zone, subject
to an ATC clearance. Except when otherwise permitted by the competent authority for helicopters
in special cases such as, but not limited to, police, medical, search and rescue operations and
firefighting flights, the following additional conditions shall apply:
[applicable from 1 May 2025 – Regulation (EU) 2024/404]
- such special VFR flights may be conducted during day only, unless otherwise permitted by the
competent authority;
- by the pilot:
- clear of cloud and with the surface in sight;
- the flight visibility is not less than 1 500 m or, for helicopters, not less than
800 m;
- fly at a speed of 140 kts IAS or less to give adequate opportunity to observe other
traffic and any obstacles in time to avoid a collision; and
- an air traffic control unit shall not issue a special VFR clearance to aircraft to take off
or land at an aerodrome within a control zone, or enter the aerodrome traffic zone or
aerodrome traffic circuit when the reported meteorological conditions at that aerodrome are
below the following minima:
[applicable until 30 April 2025 – Regulation (EU) 2016/1185]
an air traffic control unit shall not issue a special VFR clearance
to aircraft to take off or land at an aerodrome within a control zone, or enter the aerodrome
traffic circuit within a control zone, when the reported meteorological conditions at
that aerodrome are below the following minima:
[applicable from 1 May 2025 – Regulation (EU) 2024/404]
- the ground visibility is less than 1 500 m or, for helicopters, less than 800 m;
- the ceiling is less than 180 m (600 ft).
GM1 SERA.5010 Special VFR in control zones - ED Decision
2016/023/R
The list of type of operations subject to permit by the competent authority to deviate from
the requirements for special visual flight rules (VFR) flights is not exhaustive. The
competent authority may grant a permit for other kind of helicopter operations such as power
line inspections, helicopter hoist operations, etc.
GM1 SERA.5010(b)(2) Special VFR in control zones - ED Decision
2016/023/R
When assessing the prevailing flight visibility, the pilots should use their best judgement.
The assessment should be based, for example, on the pilot’s overall flight experience,
knowledge of local conditions and procedures, visible landmarks, etc. Furthermore, the pilot
should possess the latest weather observations and forecasts.
AMC1 SERA.5010(b)(3) Special VFR in control zones -
ED Decision
2016/023/R
SPEED LIMIT TO BE APPLIED BY HELICOPTER PILOTS
The 140 kt-speed should not be used by helicopters operating at a visibility below 1 500 m.
In such case, a lower speed appropriate to the actual conditions should be applied by the
pilot.
GM1 SERA.5010(b)(3) Special VFR in control zones - ED
Decision
2016/023/R
SPEED LIMIT TO BE APPLIED BY HELICOPTER PILOTS
The 140 kt speed is to be considered as an absolute maximum acceptable speed in order to
maintain an acceptable level of safety when the visibility is 1 500 m or more. Lower speeds
should be applied according to elements such as local conditions, number and experience of
pilots on board, using the guidance of the table below:
Visibility (m) |
Advisory speed (kt) |
800 |
50 |
1 500 |
100 |
2 000 |
120 |
GM1 SERA.5010(c) Special VFR in control zones - ED
Decision
2024/007/R
When the reported ground visibility at the aerodrome is less than 1 500 m, ATC may issue a
special VFR clearance for a flight crossing the control zone and not intending to take off
or land at an aerodrome within a control zone, or enter the aerodrome traffic zone or
aerodrome traffic circuit when the flight visibility reported by the pilot is not less than
1 500 m, or, for helicopters, not less than 800 m.
[applicable until 30 April 2025 – ED Decision 2016/023/R]
ISSUANCE OF SPECIAL VFR CLEARANCE
When the reported ground visibility at the aerodrome is less than 1 500 m,
ATC may issue a special VFR clearance for a flight crossing the control zone and not
intending to land at an aerodrome within the control zone, or enter the aerodrome traffic
circuit when the flight visibility reported by the pilot is not less than 1 500 m, or, for
helicopters, not less than 800 m.
[applicable from 1 May 2025 – ED Decision 2024/007/R]
FRA.5010 a)
Mise en œuvre
En application de SERA.5010 a), de nuit, un pilote d’hélicoptère peut recevoir une
clairance VFR spécial s’il évolue à une vitesse indiquée inférieure à 140 noeuds et
qu’il peut maintenir les conditions suivantes :
- l’aéronef évolue hors des nuages et en vue du sol
- la visibilité en vol est égale à 4 000 mètres ou plus
- le plafond est au moins égal à 1 000 pieds.
SERA.5015 Instrument flight rules (IFR) — Rules applicable to all IFR
flights -
Regulation (EU) No 2016/1185
Consulter le
Site de l'EASA
( Easy Access )
SERA.5020 IFR — Rules applicable to IFR flights within controlled airspace
- Regulation
(EU) No 923/2012
Consulter le
Site de l'EASA
( Easy Access )
SERA.5025 IFR — Rules applicable to IFR flights outside controlled airspace
- Regulation
(EU) No 923/2012
Consulter le
Site de l'EASA
( Easy Access )